Mikkel synes, at det sjovt spille på computeren, men bruger også en del tid på at spille fodbold og håndbold.

Mikkel Vinther, 12 år skiftede håndboldklub for 3½ år siden. Da han mødte op til den første træning fortalte han med det samme, at han stammede. Det har han lært i stammeundervisningen, og han har erfaret, at det gør det meget nemmere, når han ikke skjuler sin stammen, men er åben og ærlig fra starten.

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen

Mikkel der bor ved Hadsten tæt ved Langå, begyndte at stamme som treårig. Det medførte, at han kunne begyndte på stammeundervisning, der blev fulgt op med undervisning i 0. klasse samt enkelte perioder senere i skoletiden.

– Jeg deltog sidste år, da jeg gik i 5. klasse, i en gruppe på 5 personer. Da vi mødtes lærte vi bl.a., at det er en god ide at fortælle vi stammer, første gang vi møder nye mennesker. Da jeg for 3½ år siden begyndte at spille i den nye håndboldklub, fortalte jeg derfor ved den første træning, at jeg stammer. Herved blev det meget nemmere, da jeg ikke skulle bruge energi på at prøve at skjule stammen. Jeg oplevede også, at stammen ikke havde nogen betydning. De andre drenge vænnede sig jo hurtigt til, at jeg stammer, og vi brugte tiden til at blive bedre til at spille håndbold.

Mikkel går i 6. klasse, og det er en stor klasse med 28 elever. De andre elever i klassen tager hensyn til, at han stammer, da de alle er blevet “undervist” af en talepædagog. Skolen kan dog alligevel være vanskelig for Mikkel, når han skal læse højt, eller fremlægge foran klassen. Han får det gjort, men synes ikke, at det er nemt. Et af de hensyn der bliver taget er, at han får dobbelt så lang tid som de andre, til at læse højt.

Spiller meget computer i fritiden

Meget af fritiden bruger Mikkel på at spille håndbold og fodbold, men han bruger også meget tid på at spille computer. – Via Internettet kan man spille mod andre, og det synes jeg er rigtigt sjovt. Vi taler sammen via Skype, og der synes jeg ikke jeg stammer så meget. Det fedeste er nu at jeg i løbet af ugen skal af sted til træning og være sammen med andre, fortæller Mikkel videre.

Deltog i Langelandstræffet i slutningen af august

Sammen med sine forældre, Charlotte og Martin, deltog Mikkel i weekenden den 26.-28. august i Langelandstræffet for børn op til 13 år, hvor familien boede i hytter på en campingplads ved Emmerbølle Strand Camping. Det var en kæmpe oplevelse, bl.a. fordi Matias fra ”Danmark har talent” deltog sammen med sin kæreste. – Det var sjovt at se Matias underholde med sine professorterninger, og det var spændende at være sammen med ham, da han jo kunne vise os, at det ikke er noget problem at stamme, fortæller Mikkel. Mikkel var også glad for at være sammen med de andre børn som stammer, og er bestemt ikke afvisende overfor at deltage i Bornholmertræffet til næste sommer. En hel uge uden mor og far, for unge på 13-18 år.

Mikkels forældre, Charlotte og Martin stammer ikke, og for dem var det også en god oplevelse at familien kunne deltage i træffet på Langeland. Herved kunne de få en god snak med de andre forældre, og det var godt at se den udvikling, som det har givet Mikkel at være sammen med andre børn, der stammer. Stammen kan i hverdagen være et problem, men træffet på Langeland har været med til at gøre det nemmere fremover. Derfor kan Charlotte og Martin kun anbefale og opfordre andre forældre til at deltage i Stammeforeningens Langelandstræf.

Mikkel er målmand på sit fodboldhold, og er en skudstærk dreng på sit håndboldhold.