Ole Hartung, 48 år bor i Morud på Fyn, er gift med Dorthe og er far til Frederik, Mathias og Sebastian. Både Dorthe og Ole er bankuddannet, men Ole arbejder i dag hos et leasingselskab. Ole stammer mere eller mindre hver dag, men har aldrig ladet sig hæmme af det. Han giver sig nemlig gerne udfordringer. Både når der skal holdes taler, eller når han på anden måde involverer sig i forskellige projekter, som bl.a. Morud Idrætsforening har haft glæde af.

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen i Danmark.

Ole Hartung er i Morud kendt som ildsjælen, som gerne er med til at tage initiativ, til forskellige projekter, der kan give en god indtægt til idrætsforeningen. I år var han en af initiativtagerne til: ”Den store Klassefest”, hvor der samledes 500 tidligere elever på Havrehedskolen. Dette medførte et frugtbart samarbejde med skolens ledelse, lærere og de større elever, som hjalp med mange af de praktiske opgaver. Bl.a. aftenens fest, hvor der skulle serveres, og baren skulle passes. ”Den store Klassefest” gav også et overskud til Morud Idrætsforening, på 90.000 kroner, en forening som Ole har været hovedformand for. Han virker nu som sekretær i Langesøhallens bestyrelse. Det lokale idrætscenter, hvor han det sidste år har været med til at skabe en større udvidelse, vil i 2017 blive udvidet med både et inden- og udendørs fittnesscenter. Ligesom der bliver et helt nyt cafeteria.

I 2017 er han også, endnu engang, leder af byens Cykelsponsorløb, der sidste gang gav et overskud på 538.000 kroner, hvilket gav midler til et lysanlæg på det nye kunstgræsanlæg, der blev etableret ved Langesøhallen. Ole Hartung har det bedst, hvis han føler, at han er med til at gøre en forskel. Han er et meget aktivt menneske, der gerne virker som fodbolddommer og også gerne tager en tur på racercyklen. Hans tre drenge, Frederik, Mathias og Sebastian dyrker også alle forskelligt sport, og ved indgangen til deres bolig, er det tydeligt, at hele familien ikke er bange for at tage en tur på cyklen.

Er sønderjyde

Ole Hartung er fra Jels i Sønderjylland. Han har fra helt lille stammet, der dog ikke hæmmede ham meget, for Ole var i skolen god til fodbold og andet sport, og havde derfor ikke svært ved at klare sig blandt kammeraterne.

– Selvfølgelig kunne det være irriterende, hvis jeg sad fast i ordene eller nogen gang havde svært ved at tale, men det gjorde ikke, at jeg følte mig udenfor. Det gik da også udmærket i skolen, og efter folkeskolen valgte jeg bankuddannelsen, hvor jeg også mødte Dorthe. Jeg havde lyst til nye udfordringer og vi flyttede i 2001 til København. Den gang var der ikke noget, der hed Netbank, og vi holdt meget af den daglige kundekontakt, hvor kunderne selvfølgelig ikke kunne undgå at høre, at jeg ind imellem stammede. Selvfølgelig kunne det nogen gange føles lidt irriterende, men det gav ikke noget dårligt forhold til kunderne. Ingen tvivl om, at det var væsentligt, at kunderne kunne få en god rådgivning, og at vi fik en tæt kontakt til mange kunder. Da vi besluttede at flytte til Fyn, varmede det meget, at mange af kunderne kom forbi banken med afskedsgaver og pæne ord med på vejen, fortæller Ole Hartung.

Flyttede til Fyn

– Vi flyttede til Morud i 1997, hvor vi byggede hus i Tokkerodparken, som vi stadig bor i. Her har vi fået vores tre drenge, og fået opbygget et godt netværk. Vi er begge meget interesseret i at være synlige og gøre en indsats i det lokale foreningsliv, og Dorthe har de sidste år involveret sig i skolebestyrelsen på Havrehedskolen.

I årene 2001 – 05 var jeg med i kommunalbestyrelsen i Søndersø. Det blev nogle spændende år, men jeg har nu valgt kun at bruge kræfterne i det lokale foreningsarbejde. Der skal også være tid til at virke som fodbolddommer, og jeg holder meget af at få cyklet med kammerater.

Mit råd til andre der stammer er; at man ikke skal holde sig tilbage, men gerne engagere sig på forskellig vis. Det giver et tæt forhold til andre mennesker, der herved heller ikke tænker nærmere over, at man stammer, slutter Ole Hartung.

Familien Hartung. Fra venstre: Ole, Mathias, Frederik (bagerst), Sebastian og Dorthe.

Ole Hartung holder meget af en god tur på racercyklen.

Som løbsleder er det en selvfølge, at Ole Hartung er speaker og konferencier ved Cykelsponsorløbet. Foto: Erling Jensen, Blæsbjerghus.

Ole Hartung er nok løbsleder, men deltager som en selvfølge også i Cykelsponsorløbet. Foto: Erling Jensen, Blæsbjerghus.