FSD-Nyt december 2018.

Kun som medlem og modtager af ”FSD-Nyt november 2018, kan du læse følgende artikel ved at klikke på Læs nærmere.    Er du ikke medlem kan du blive det, her

Læs den spændende artikel om udviklingshæmmede stammere der ofte ikke får den nødvendige behandling

Logopæd Marc Egede hjælper bl.a. brødrene Daniel, 17 år og Martin, 21 år, som bor i en lille by, Øsby, 10 km øst for Haderslev. Brødrene har stammet fra helt lille og på grund af en kromosomvariant har de lige efter børnehaveklassen gået i specialskole. Talepædagoger har prøvet at hjælpe drengene, men det gav ikke de store resultater. Faderen Allan Lykke Nielsen har altid deltaget i drengenes stammebehandling i forløbet hos Marc Egede. Han har hos en tidligere talepædagog oplevet, at talepædagogen vurderede, at det ikke var så væsentligt, at drengene fik hjælp, med den begrundelse at de var udviklingshæmmede.

Du kan læse artiklen hvis du er medlem af foreningen. Bliv medlem allerede i dag.

Du kan også læse den spændende artikel om den store oplevelse, at deltage i International Stuttering Awareness Day i Italien

Siden 2016 har Erasmus+ været med til at støtte en europæisk ungdomslejr for stammere, hvor temaet i år var ”Public Performance”. Jeg var med sidste år som deltager, som en af deltagerne fra Sverige. Forklaringen er, at jeg ikke kunne se noget om lejren på den danske hjemmeside, og jeg skrev så til den svenske forening, som jeg er  medlem af, om jeg kunne være med. Jeg har også deltaget i en ungdomslejr i Sverige fra 2006-2013, så jeg var heldig at komme med! Der var ingen fra Danmark, der kendte til lejren, men ville gerne med næste år, og det var der jeg gik i gang med at finde deltagere og leder.

Du kan læse Sia von Bülows artikel om oplevelserne i Italien og lidt om hendes liv med stammen.