I samarbejde med Audiologopædisk Forening og Foreningen af tale-hørelærere i Folkeskolen havde Stammeforeningen torsdag og fredag den 8.-9. november arrangeret en Workshop om tidlig indsats i PPR til børn, der stammer.

Tekst og fotos: Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen.

Workshoppen blev afviklet på University College Lillebælt i Jelling om torsdagen og på Kommunikationscentret Region Hovedstaden i Hellerup om fredagen. Der deltog i alt 160 kursister, heraf 95 i Jelling og 65 i Hellerup, og det er meget tilfredsstillende.

Hermann Christmann fra Stammeforeningen havde fået lavet et godt samarbejde med Foreningen af tale-høre-lærere i folkeskolen og Audiologopædisk forening, og ingen tvivl om, at Stammeforeningen fik stor synlighed gennem arrangementet.  I pauserne mellem oplæggene fik vi en god snak med kursisterne, hvor det bl.a. blev vendt, hvordan samarbejdet mellem Stammeforeningen og logopæder / tale- og hørepædagoger fungerer på bedste måde.

Helle Blunk Brandt, lektor på VIA, Aarhus var en veloplagt og glimrende leder af Workshoppen. Hun har tidligere arbejdet i PPR i Hedensted Kommune og i Give Kommune, hvor hun oprettede tilbud til børn, der stammer. Helle Bunk Brandt er leder af Efteruddannelsen i Stammen.

Du kan her se Helle Blunk Brandts oplæg.

Workshoppen i Jelling den 7. november 2017

Helle Blunk Brandt i samtale med en af kursisterne.

Workshoppene startede med kaffe, te og velsmagende boller med ost.

Meget glædeligt var der stor deltagelse i Workshoppen.

Ole Kring Tannert, formand for Stammeforeningen fortæller lidt om foreningens arbejde og den store betydning, at der er et godt samarbejde med logopæder og tale- hørekonsulenter.

Der var mulighed for at hænge små sedler op på opslagstavlen med spørgsmål og andet, som kursisten gerne vil have drøftet.

Workshop i Hillerød den 8. november.

Lisa Benth Pedersen og Yvonne Maage fra Helsingør. Lisa og Yvonne fortalte mig (Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen), at de altid henviser børn-, unge og familier de forskellige træf, som Stammeforeningen arrangerer. Sagde også, at forældre kan være svært at få motiveret, da de kan være bange for at barnet kommer i en boks på grund af stammen. De større unge kan have svært ved at finde tiden til stammeundervisningen, da der også skal være tid til fodbold og andre interesser og fritidsjob

Helle Bunk Brandt, som stod for begge dages oplæg taler med Ole Kring Tannert, formanden for Stammeforeningen.

Sanne Vilstrup, formand for Foreningen af tale-høre-lærere i Folkeskolen.

Meget glædeligt var der mange deltagere både i Jelling og her i Hellerup.

To af kursisterne taler om oplæggene.

Helle Blunk Brandt taler med Hermann Christmann fra Stammeforeningen.

Pia Køppen, Frederiksberg. En af de mange tilfredse kursister.

Hermann Christmann, Stammeforeningen havde arrangeret Workshoppen sammen med Helle Blunk Brandt og Foreningen af tale-høre-lærere i Folkeskolen og audiologopædisk forening.

Sanne Vilstrup, formand for Foreningen af tale-høre-lærere i Folkeskolen.

Mette fra audiologopædisk forening.