Endnu et vellykket Langelandstræf

Philip har deltaget i Langelandstræffet de sidste to år og glæder sig til Bornholmertræffet næste år.

Philip kan lide at sidde bag på motorcyklen. Foto Jannik Rømer

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen

I weekenden den 23.-24.-25. august blev det årlige Langelandstræf afviklet. Ved Emmerbølle Strand Camping, hvor syv familier med i alt syv stammende børn og fire søskende deltog.

Bettina og Thim Pedersen fra Stammeforeningen var ledere og havde planlagt et program, hvor hyggen og samtalerne var i højsædet.

Philip på 13 var en af deltagerne i træffet. Han deltog for andet år i træk i Langelandstræffet, hvor også mor og far, Rikke og Jannik, og lillesøster Kathrine på 10 år i år deltog.

Fra venstre – Jannik, Philip, Rikke og Kathrine. Foto Bettina Pedersen

Familierne ankom til Emmerbølle Strand Camping om fredagen. Der var mulighed for at hygge sig på egen hånd, og at fange krabber ved stranden, hvor der også blev bygget sandslotte. Selvfølgelig blev det også til en tur i campingpladsens swimmingpool.

Lørdagen formiddag blev der bygget videre på sandslottene, og om eftermiddagen var der besøg af tryllekunstneren Raffus, der imponerede med sine færdigheder. Hvordan bærer han sig dog af, var det store spørgsmål.
Vejret var godt, så det blev selvfølgelig til endnu en tur i poolen.

Om aftenen var der hygge ved bålet, og der blev spist skumfiduser. Forældrene havde erfaringsudveksling, og det var bl.a. Philips far, Jannik, glad over.

Tryllekunstneren Raffus viste mange tricks. Foto Jannik Rømer.

– Vi bor i Morild, tæt ved Hjørring, og her har vi den udfordring, at stammebehandlingen foregår i Hirtshals, 25 km væk. Heldigvis er min far pensionist, og han vil gerne køre Philip til undervisningen, men vi undrer os over, at der ikke fra kommunen er orientering om fx tilskudsregler til transporten. Det skal vi selv finde ud. Ja – vi har faktisk ikke fået sendt en ansøgning endnu. Min far kører jo gerne, fortæller Jannik Rømer, der også synes, at det var interessant at høre om de store forskelle, der er i de enkelte kommuner. Jannik og hans kone, Rikke, var derfor glade over erfaringsudvekslingen. – Det er rart at høre, hvordan de andre forældre løser de forskellige udfordringer, der  er ved at have et barn, der stammer, lød det fra Jannik.

Om søndagen var det endnu vejr til badning i poolen. Ja – nogle var også nede ved stranden for at bade, bl.a. Philip, der gerne ville have sand mellem tæerne.

Poolen var et stort hit !

Kreativiteten fik frit løb på stranden

I løbet af weekenden skulle børnene ikke deltage i det praktiske arbejde med fx forberedelse og tilberedning af maden, men fik lov til at være børn. De havde derfor god tid til at lege sammen og hygge sig med de mange forskellige aktiviteter, men der var selvfølgelig nogle af børnene, der hjalp til med madlavningen, fortæller Bettina Pedersen.

Philip er den eneste i familien, der stammer. Han var omkring 3 år gammel, da han begyndte at hoppe på ordene. Han har blokeringer, der kan være en udfordring, når der skal fremlægges noget i skolen, hvor Philip går i syvende klasse. Philip var første gang til talepædagog som 5-årig, hun snakkede med ham og os ca. hver sjette måned derefter, indtil han som 10-årig fik et forløb ved hende, med fokus på udtale og forskellige øvelser. Hun henviste ham til et andet forløb på Taleinstituttet i Aalborg hos en talepædagog, der hedder Doris Kafka, som arbejdede meget med accepten af det at være stammer, og at se muligheder i stedet for begrænsninger. Det var først som 10-årig, at Philip begyndte at være generet af, at han stammede. Han stoppede hos Doris Kafka for et år siden. Især det at møde andre stammere gennem talepædagogen og via stammetræf har hjulpet meget på Philips accept af, hvem han er, fortæller Jannik.

Vi forældre fik af talepædagogen Doris  Kafka at vide, hvordan de arbejdede og fik  af vide, hvad de arbejdede med og fik råd til, hvordan vi kunne hjælpe ham, men det skete først, da vi selv spurgte om hjælp, fortæller Jannik videre.

Philip deltog som nævnt også sidste år i Langlandstræffet, der er for børn op til og med 13 år. Derfor skal han næste år deltage i Bornholmertræffet, der varer en hel uge i sommerferien og er for unge på 14-18 år. Philip har hørt en del om Bornholmertræffet og glæder sig allerede til næste års træf på Bornholm.

Børnene fra årets Langelandstræf

For Philip er det væsentligt at være sammen med andre, der stammer. Det er dejligt at være sammen med nogle, der har samme problem. Efter træffet er børnene i kontakt på Facebook, og de spiller online sammen, fortæller Philip.

I sin fritid bruger Philip lige som andre børn meget tid på computeren. Over Nettet hygges der med actionspil. Tidligere var han talentsvømmer og er god til at crawle hurtigt, men er nu holdt op, da han synes, at det er for meget at bruge 3 x 2 timer om ugen på svømmetræningen.