I skolen var det især svært for mig at læse højt

Kenneth Christensen mindes, at han som 10-12-årig var et nemt offer, og han blev mobbet en del. Lærerne var dog en god hjælp for ham, fordi de i klassen fortalte om hans problemer med stammen.

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen.

Kenneth Christensen

– Ord der begyndte med ”æ” kunne jeg ikke sige. Og jeg har også haft den vane, at jeg ofte begyndte med ”jeg” eller ”også” – for herved kunne jeg starte forfra, men det kunne jo ikke bruges ved højtlæsning.

Det var også svært at fremlægge noget i klassen. Kunne ikke se ud i klassen, men kiggede kun på papiret med teksten.

I dag kan jeg stamme, når jeg er presset på arbejdet. Jeg bruger en del energi på at prøve at undgå at stamme, når jeg taler med kolleger og kunder. Min mund kan nogle gange ikke følge med. Jeg er ivrig efter at sige noget, og det kan give problemer, dog har jeg fundet ud af, at det hjælper at tage en dyb indånding.

Kenneth Christensen, 26 år, bor i Ringsted og arbejder som lastvognsmekaniker hos MAN Truck & Bus i Greve, der er en stor koncern. Hans arbejdstid er altid fra 14.45 til 22.00.

– I løbet af arbejdsdagen har jeg ingen problemer med at tale med kunder i telefonen. Kun kan det være lidt svært, hvis jeg skal tale engelsk, fortæller Kenneth.

Kenneths baggrund

– Mine forældre siger, at jeg begyndte at stamme, da jeg begyndte at tale, så det er fra 3-4-års alderen. Jeg har to brødre, som ikke stammer, men både min far, farbror og farfar stammer, så man skulle tro, at min stammen er noget arveligt.

Jeg fik ikke megen stammebehandling i folkeskolen. Da de ikke havde nogen stammecafe i Ringsted, blev jeg som 13-årig af en talepædagog i Ringsted sendt i en stammecafe i fire uger. Kan ikke huske om det var Holbæk kommunes PPR eller en anden (amtslig) institution. Og ellers har jeg ikke deltaget i nogen behandling. Det er mit indtryk, at stammebehandlingen ikke blev særlig højt prioriteret i Ringsted Kommune.

I skolen følte jeg, at jeg fik god hjælp af lærerne, bl.a. ved at jeg ikke skulle læse så meget højt.

Nu, da jeg er voksen, mister jeg interessen for at tale med nogen, hvis de ikke gider se på mig. Og hvis de afbryder mig, har jeg den holdning, at de ikke fortjener min tid.

Min stammen er nu begrænset, da jeg altid fortæller kolleger og andre, som jeg er sammen med, at jeg stammer, fortæller Kenneth videre.

Hjemmeværnet er den store fritidsinteresse

– Jeg er meget interesseret i Hjemmeværnet, som jeg blev medlem af i 2014 – i Hærafdelingen. Der er en masse øvelser, og jeg er gerne af sted hver anden weekend. Vi har skydning, førstehjælp og øvelser. Jeg fik interessen for Hjemmeværnet, da jeg var værnepligtig på Bornholm. Jeg havde også et stort ønske om at blive professionel soldat, men en skade i ryggen ødelagde muligheden for det.

Arbejdet som lastvognsmekaniker er fysisk krævende, og for at styrke ryggen, træner jeg hver anden dag et program for bug- og rygmusklerne, der tager 45 minutter. Det foregår ikke i et fitnesscenter, men jeg træner alene. Det vil jeg helst.

Kenneth er glad for at arbejde som lastvognsmekaniker

Bor endnu hjemme

Der er et stort sammenhold i familien, så Kenneth bor endnu hjemme, men på grund af arbejdstiderne ser han kun sine forældre om fredagen og de weekender, hvor han ikke er på øvelser hos Hjemmeværnet. Nu planlægger han dog snart at flytte hjemmefra.
– Der er ved at blive bygget nye lejligheder, og jeg er kommet på en hasteliste, og jeg ser frem til at få en 2-værelses lejlighed på 65 kvm, fortæller Kenneth.

Deltaget i mange træf

– Fra jeg var 14 år, deltog jeg i fem år i træk på Bornholmertræffet, første gang i 2003. De fem år blev Bornholmertræffet min årlige sommerferie, hvor jeg var sammen med op til 20 andre, der havde det samme problem, så jeg kunne slappe af i hovedet. Bornholm er et godt sted, og jeg synes, at Bettina og Jens (træf-lederne Bettina Pedersen og Jens Kristensen, red.) laver et rigtigt godt arrangement, som jeg har de bedste minder om.

Det er også Bettina, som kontaktede mig og opfordrede mig til at deltage i generalforsamlingen den 27. april 2019. Det var i øvrigt en rigtig god oplevelse at deltage.

Gerne god synlighed om stammen fremover

Der er så gode muligheder for at få gode oplevelser ved at være medlem af Stammeforeningen, så det vil kun være dejligt, hvis den fik flere medlemmer. Problemet er nok, at mange slet ikke kender til Stammeforeningen, og det er en skam.

TV-udsendelsen med Peter Nielsen på TV2 sidst i februar 2019 har været et rigtigt godt fremstød i den forbindelse. Jeg har været sammen med Peter på Bornholmertræffet, og det var fantastisk at se de store fremskridt, han gjorde i løbet af kort tid, og det er dejligt at høre, at sekretariatet i Stammeforeningen kan se, at udsendelsen har medført en del indmeldelser. Vi kan kun håbe, at der også fremover bliver fokus på stammen gennem TV og andre medier. Det er nødvendigt, for vi har et problem, som der skal være stor synlighed om, slutter Kenneth vores samtale.