Bornholmertræffet 2019

– en uge med spændende aktiviteter og højt humør

Gokart var en af årets populære indslag

Bornholmertræffet foregik i år fra 30. juni til 7. juli. En uge hvor der deltog 16 unge i alderen 14-18 år, 11 drenge og 5 piger. Formålet med træffet var at give den enkelte mere selvtillid og selvværd gennem en række forskellige aktiviteter i den bornholmske natur. Og det lykkedes på alle måder.

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen.

–  Jeg har været meget begejstret for at deltage i træffet. Det har været sjovt og bl.a. var kørslen i gokart utrolig spændende. Gokartene kørte næsten 70 km i timen, og det føles meget hurtigt, fortalte Kathrine, 14 år, som kommer fra Skive. Det var en talepædagog, der havde anbefalet hende at deltage i træffet. Kathrine, der snart skal begynde i 8. klasse, kan ind imellem have stammen med blokeringer, men på træffet på Bornholm var situationen en helt anden. Nu var hun sammen med andre unge, der stammer, så hun slappede af og havde bare en god uge – og hun deltager helt sikkert i næste års træf. Det er dejligt at bruge en uge af sommerferien med at komme på træf med Stammeforeningen, lød det fra Kathrine.

Kathrine på mini golfbanen

Ali, 17 år, fra Vojens var helt enig. Han deltog for første gang i Bornholmertræffet. Ali – ja det er egentlig hans efternavn, men det var for besværligt at blive kaldt Abdulrahman Ali, som han sagde. Han fortalte også, at han i løbet af ugen næsten glemte problemerne med sin stammen. At være sammen med 15 andre unge, der stammer, havde givet en ro, så han ikke var anspændt, og det havde været meget glædeligt, lød det fra “Ali”. Efter sommerferien skal han i gang med HF Søfart.

Ali, 16 år, fra Kgs. Lyngby deltog i Bornholmertræffet for anden gang, og han var helt enig med Kathrine og Ali. Det havde bare været en dejlig uge, hvor der havde været mange spændende aktiviteter.

Ali, Alfred og Abdulrahman(Ali) på toppen af Kongemindet

En uge med sjove oplevelser

De unge på Bornholmertræffet kan se tilbage på en uge med både Teambuilding-aktiviteter og ture i den bornholmske natur.

Ud over kørsel i gokart prøvede de unge at køre med en svævebane på hele 290 meter. De spillede minigolf, skød med pil og bue, løb natløb, spillede fodboldgolf, besøgte Christiansø og Hammershus, de var i svømmehallen, de var ude at spise på restaurant i Snogebæk og de badede flere gange i den kølige Østersø.

På træffet boede de unge i en spejderhytte i Tejn, der gav de helt perfekte rammer for træffet.

Arrangørerne

Bettina Pedersen, der er næstformand / organisationsformand i Stammeforeningen, har været med til at arrangere træffet i 18 år. Jens Kristensen, der er bestyrelsesmedlem, har været arrangør i 14 år. Sebastian Ladegaard, også bestyrelsesmedlem, er 26 år. Han har været med til at arrangere træf i tre år, og var deltager alle fem år, fra han var fra 14 til 18 år gammel.
I år var Bettinas søn Martin og Jens’ søn Michael også i ledergruppen, og det glæder Bettina, at der er kommet flere unge med i ledergruppen. Jens og jeg synes, at det er sjovt at være med til at arrangere træffene, men Sebastian, Martin og Michael er med til at forny programmet, og det er godt, at Bornholmertræffet ikke kun er afhængigt af os ældre, lyder det fra Bettina.

Michael og Martin på Chr. Ø

Bettina på skattejagt på Chr. Ø

Bornholmertræffet er en af Stammeforeningens ældste og bedste aktiviteter. Træffet har været arrangeret 22 gange. En uges ferie på solskinsøen i Østersøen er meget attraktiv, og det er bare super for de unge stammere at være sammen med andre unge, som har det samme problem.

Når ordet gives frit på evaluerings-skemaerne, er deltagerne kommet med følgende udtalelser:

– jeg syntes det er utroligt fedt at kunne tale frit uden at skulle tænke på at man stammer. Jeg har personligt fået et par venner som jeg har haft kontakt med hele året næsten hver dag, indtil det nye træf. Så træffet har givet mig meget værdifuldt!

– Alfred

– Vores indtryk af turen har kun været positiv. Det giver plads til alle og alle er velkomne. Siden at alle stammer er det overhovedet ikke tabu-belagt som stammen tit kan blive i andre sammenhænge.

Det er et godt tilbud som viser andre unge stammere at der er andre som en selv. De kommer fra alle socialgrupper og i alle aldre.

Unge stammere får muligheden for at slappe af rundt omkring andre stammere, siden at alle stammer tænker man ikke over at man selv stammer og der er ikke samme pres på en som der nogen gange kan være i hverdagen.

Det er en god uge til at slappe af og snakke med andre unge om stammen og få venskaber der varer ved.

– Lukas Preston og Nathalie Christiansen

– Bornholmerturen 2019 har været en super sjov tur fyldt med en masse spændende oplevelser. Gokart, minigolf, svævebane – you name it!

Med en gruppe på 16 unge og 5 voksne drog vi ud i det bornholmske landskab, ja måske skulle vi tidligt op og i gang men det forhindrede ikke det gode humør at trænge igennem, fordi sådan er bornholmerturen bare!

Et fantastisk træf med nyfundne venner du har det sjovt med.

– Kathrine Linnet

– Det har været en super fed oplevelse. Alle har været meget positive og har bare været søde mod en.

Aktiviteterne har også været fede. De har også sat ens grænse på prøve.

Men som sagt har jeg haft det mega godt og ser frem til at komme med igen til næste år!

– Gustav

Sebastian i en af de lejede biler

Jens på chr. Ø

Der kan ses mange flere billeder fra træffet via dette link :