Bornholmertræffet havde i år 18 deltagere. Det blev en meget vellykket uge med en masse gode oplevelser

Josephine Strægaard, 16 år, og Emil Nielsen, 14 år var blandt deltagerne. Samværet med de andre deltagere har givet mange gode venner. Det blev en uge med bl.a. kørsel i Gokart og en tur i en svævebane, og både Josephine og Emil deltager gerne næste år.

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen                                   16. august 2020

– Træffet foregik fra 28. juni til den 5. juli. Min mor og papfar kørte mig fra Kværndrup på Fyn til Københavns Banegård. Herfra kørte vi med bus til Ystad og fik en masse snak undervejs, inden vi kom til ”Klippen”, der er en stor spejderhytte ved Tejn på Bornholm. Jeg havde glædet mig meget til træffet, for det er simpelthen blevet årets gode sommerferie med samværet med de andre unge og de mange forskellige aktiviteter. Jeg er specielt begejstret for at køre gokart, hvor vi på langsiden kommer op på en fart på godt 70 km i timen. Det er virkelig sejt, fortæller Josephine.

Man kan virkelig få fart på langsiden af gocartbanen.

Formålet med træffet er at give den enkelte mere selvtillid og selvværd gennem en række forskellige aktiviteter i den Bornholmske natur, fortæller Bettina Pedersen. Hun har i en årrække været næstformand og blev på det konstituerede bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen den 15. august valgt som ny formand.  I 19 år har Bornholmertræffet været en stor del af hendes liv. Hun bor på Bornholm sammen med sin mand Thim, der som webmaster for Stammeforeningens hjemmeside også er meget involveret i foreningen. Bettina stammer ikke, men da både Thim og sønnen Martin stammer, var det naturligt for Bettina i sin tid at involvere sig i Stammeforeningen.

Jens Kristensen, der er bestyrelsesmedlem, har været medarrangør i 15 år. Sebastian Ladegaard, også bestyrelsesmedlem, er 27 år. Han har været med til at arrangere træf i fire år, og var deltager alle fem år, fra han var fra 14 til 18 år gammel.

Bettinas søn Martin har været med i ledergruppen i tre år, og Jens´ søn Michael i fem år. I år er Stig Holstein Bach, 30 år og fra Odder, også med i ledergruppen. Han har været med til at arrangere Ungdomstræffene Kr. himmelfartsdag i fem år. Han blev på generalforsamlingen den 15. august nyvalgt til bestyrelsen og vil gerne involvere sig mere i Stammeforeningens arbejde.

Michael overrækker præmier til vinderne af minigolf dysten 1. Jens 2. Mathias 3. Bettina og Stig

Det glæder Bettina og Jens, at der er kommet flere unge med i ledergruppen. -Vi synes, at det er sjovt at arrangere træffene, men de unge er med til at forny programmet, og det er godt, at Bornholmertræffet ikke kun er afhængigt af os ældre, lyder det fra Bettina og Jens.

På træffet delte Josephine værelse med Kathrine, som deltog for andet år, og Emma, som var med for fjerde gang. De 15 drenge boede i tre værelser med fem i hvert. Bl.a.  boede den fjortenårige Emil Nielsen sammen med Henning, Jeppe, Mathias og Tobias. Emil deltog for første gang og fortæller, at det har været en virkelig god oplevelse, og han vil også gerne deltage i træffet næste år, hvis det passer sammen med familiens øvrige ferieplaner.

Josephine, Alexander, Alexander, Sebastian og Alfred der bygger “tømmerflåde”

En uge med sjove oplevelser

– På forhånd ved de unge ikke, hvad der sker i løbet af ugen. Men vi informerer dog altid aftenen før, hvad der sker den næste dag, fortæller Bettina Pedersen. Der var dog en enkelt undtagelse, for en nat blev de unge vækket klokken halv et. Man skulle på natløb. Det var et løb, hvor vi deltog i hold og skulle løse forskellige opgaver undervejs, fortæller Emil.

De unge på Bornholmertræffet kan se tilbage på en uge med både Teambuilding-aktiviteter og ture i den bornholmske natur.

Ud over kørsel i gokart prøvede de unge også at køre med en svævebane på hele 290 meter. Aktiviteterne skal hvert år komme som en overraskelse for deltagerne, så vi oplyser ikke mere, men både Josephine og Emil siger, at det hele var enormt sjovt.  Dog skal fortælles, at Josephine, ligesom Emil synes, at kørslen i gokart var det sjoveste. Vi var nok 5-6 stykker samtidig på Gokartbanen, og jeg blev vist nummer 5, lød det fra Emil. Josephine supplerer med, at det var 2 x 12 minutters kørsel pr. hold.

– Vi var inddelt i madhold og skulle bl.a. selv købe ind til dagens middag. Bettina fortalte os i klare vendinger, hvis vores indkøb var for dyre, fortæller Josephine.

De fleste fra årets træf samlet til en tur i båden Thor fra Gudhjem

Josephine bor i Middelfart. Hun fylder 17 år til september og begynder i gymnasiet på den samfundsfaglige linje. Da vi talte sammen i telefonen, havde hun ingen hørbare problemer sin stammen. Hun fortæller, at hun også kan have løbsk tale, når hun er sammen med mange mennesker. Stammen kan også drille ved højtlæsning og fremlæggelser. Hun blev først opmærksom på sin stammen, da hun gik i 1. klasse og lærerne gjorde opmærksom på, at hun stammede. Hun var ikke selv berørt af stammen. Josephine er den eneste i familien, der stammer.
Josephine har tidligere danset meget, men har på grund af børnegigt måtte holde op med det. I stedet går hun til fitness, som er godt, da hun er hypermobil.
Josephine kan rigtig godt lide at være sammen med venner og familie.

Martin bevarer det kølige overblik af en del af holdet.

Emil begynder i 8. klasse efter sommerferien. Han er trilling. Hans to søskende, der hedder Laura og Tobias, har aldrig stammet. Emil mener, at han har stammet lige fra han begyndte at tale. Ved vores telefonsamtale stammede han en del, men var tydeligt ikke hæmmet af den. Han fik sagt, hvad der skulle siges.

Emil er i det hele taget ikke bange for at klare ting på egen hånd. Da han skulle på Bornholmertræffet blev han kørt fra Frederikshavn til Aalborg, hvor han tog Flexbus til København, hvor han sammen med de andre deltagere i træffet skulle køre videre i bus til Ystad.

Lige som sin far er Emil glad for at spille tennis. Han har spillet i 5-6 år og er også blevet tennistræner. Han har fornøjelsen af at træne en gruppe unge fra 6-7 år til 13 år. På spørgsmålet om det var et problem for ham at virke som træner, når han stammer, svarede han, at det var det ikke. Han er ikke nervøs for at tale og får sagt det, der skal siges.

Emil på Tennisbanen Foto: Michael Madsen – Lokalavisen Frederikshavn.

Emil har gået til taleundervisning fra han gik i børnehaveklassen med nogle pauser ind i mellem. Coronaen gjorde, at han begyndte at stamme betydeligt mere, og derfor begyndte han på stammeundervisning hos en talepædagog. På grund af smittefaren ved coroanen, var en del af undervisningen virtuel via skype, hvad Emil ikke syntes var noget problem. Det var talepædagogen, der opfordrede Emil til at tage med på Bornholmertræffet.

Både Josephine og Emil synes, at det har været meget positivt at deltage i Bornholmertræffet. At være sammen med andre unge, der har samme taleproblem, har været følt behageligt. Ja – det har været godt at være sammen med andre, der stammer, lyder det samstemmende.

Hvor Josephine har jævnligt kontakt via Facebook og Intragram til en del af de andre unge, der deltager i Bornholmertræffet, har Emil kontakt via Snapchat.

Både Josephine og Emil ser frem til næste års træf.

Alle deltagerne fra årets træf samlet på Havnen i Gudhjem