I næste uge udgives FSD-juli.

Følgende kan kun læses, hvis du er medlem af Stammeforeningen i Danmark:

Alfred kan sidde fast i ordene

Alfred Lauesen blev konfirmeret i slutningen af april, og det blev en stor fest, hvor familien var samlet. Alfred skulle ved festen rejse sig og sige tak for de mange gaver, og de mange hilsener, han havde fået på dagen. Og det gjorde ham på forhånd lidt nervøs.

Tog selv initiativ til at få stammebehandling

For halvandet år siden kom der en periode, hvor Rasmus Balsby, 13 år stammede meget, og han tog selv initiativ til igen at få stammebehandling. Det var i slutningen af 6. klasse, hvor Rasmus gik på Ådalsskolen i Esbjerg, en skole med klasser op til med 6. klasse. At Rasmus fra 7. klasse skulle flytte til overbygningsskolen, Sønderrisskolen, var afgørende for hans beslutning.

Forstår slet ikke at stammen kan være et tabu

Allan, far til Waldemar og selv har stammet fortæller, at han var chokeret over, at det stadig kan være ”tabu”, at deres barn stammer, og at han intet forstår, da det jo blot er tage om roden og så gøre det, der kan hjælpe en.

I FSD-Nyt august 2018 kan du som medlem se frem til at læse følgende artikler:

Det er så vigtigt med den rette hjælp

Ikke i puberteten at kunne sige tre sammenhængende ord gav bl.a. Lone Grønborg spiseforstyrrelser, som hun først fik styr på, da hun var i slutningen af 30´erne. Viljen var dog stor og bl.a. markedsundersøgelser via telefoninterview har stivet selvtilliden af, så Lone Grønborg nu som 48 årig gerne vil fortælle sin historie.

I Haderslev har man valgt at øge indsatsen omkring de unge med stammen

I Haderslev har de valgt tættere samarbejde mellem THS (Tale-Høre-Syn) og Tale-høre-sprogkonsulenterne ansat i det rådgivende team (tidligere PPR), hvilket har medført en større faglig forståelse og indsigt i borgernes vanskeligheder og historik. Talepædagogerne Marc Egede og Laila Steenberg Olsen fortæller, at det har medført, at der er kommet glidende overgang fra børne og voksenområdet og de trækker på hinandens ekspertise i komplicerede sager. De mener det handler om at styrke indsatsen, hvor de unge har allermest overskud, motiveret og sårbare og det er typisk, lige før de forlader folkeskolen. Vi hører mere om samarbejdet, og hvordan behandlingen af unge og voksne stammere er blevet udviklet.

Få adgang til FSD-nyt: blev medlem af foreningen, her