Emil Fredeløkke er nu kørende i en fin FIAT Idea, så det er nemt at komme fra Nyborg til Otterup til arbejdet hos Nordfyns Kommune.

Emil Fredeløkke, 28 år, har stort mod på livet. Først studerede han IT i et grundforløb på et halvt år, hvor han lærte om strøm, styring og IT. Herefter blev han kontoruddannet, hvor han havde job ved Odense Kommune. Efter det læste han HF, hvorpå han begyndte på en administrationsbachelor, der ville tage 3½ år, men han følte efter et år, at det ikke lige var ham, og efter råd fra kammerater og familie begyndte han at lede efter relevante jobs.

Blev ansat ved Nordfyns Kommune

Lige efter nytår 2017 så han, at Nordfyns Kommune søgte en administrationsmedarbejder i et vikariat fra 1. februar frem til 14. august.  Det lød interessant, og selvom Emil bor i Nyborg, var han parat til at søge jobbet, der foregår på rådhuset i Otterup.  Han ringede til børne- og familiechef Henrik Jacobsen i Familie- og børneafdelingen, dels for at præsentere sig, dels for at få en uddybende snak om jobbet og – hvad der var væsentligt – for at fortælle, at det kunne være svært at tale i telefon hele arbejdsdagen, da han kunne stamme.

– Der var 129 ansøgere til vikariatet, og til min store glæde var jeg blandt de fem, der blev udvalgt til en personlig samtale, fortæller Emil. I samtalen fortalte Henrik Jacobsen, at det havde skabt stor respekt, at jeg i telefonsamtalen havde været ærlig og autentisk og ikke lagt skjul på, at jeg stammede. Det understregede, at jeg havde det fornødne mod og vilje, og da jeg desuden havde gode kvalifikationer, var jeg den heldige, der blev valgt til jobbet, fortæller en glad Emil.

Siden 1. februar har Emil dagligt taget toget til Odense og derfra bussen til Otterup. Det giver selvfølgelig en del transporttid, men da det går godt med jobbet – også med de daglige telefonsamtaler – har han nu besluttet sig til igen at blive bilejer. Han har netop købt en 12 år gammel FIAT Idea og glæder sig nu over den fleksibilitet, som en bil giver.

Har stammet fra helt lille
Emil fortæller, at han har stammet helt fra lille – nok fra 3 års alderen. I børnehaven fik han taleundervisning, da man vurderede, at han sprogligt var lidt forsinket i udviklingen.
– I folkeskolen sad jeg meget og puttede mig og undgik gerne at tale, fortsætter Emil. Min stammen har altid været præget af blokeringer, og jeg kan stadig ind imellem sidde fast i ordene – lave blokeringer.

– Som 18-årig begyndte jeg med taleundervisning hos Henrik Sørensen på Taleinstituttet i Odense. Det blev dengang en forholdsvis kort oplevelse, da jeg slet ikke var parat til gruppeterapi, der bl.a. omfattede videooptagelser. Som 21-årig, da jeg var i gang med kontoruddannelsen, kom jeg atter i gang med taleundervisningen, hvor det både var eneundervisning og gruppeundervisning, og da jeg nu var mere hærdet, fik jeg meget ud af undervisningen. Jeg har altid været klar over, at stammen ikke forsvandt, og det har givet mig et naturligt forhold til min tale, fortæller Emil, der er den eneste i familien, der stammer. Emil har en storesøster.

Kommer fra politisk interesseret hjem
– Vi har altid diskuteret meget politik i min familie. Min morfar var kommunist og var med til at stifte SF i 1959. Jeg har været medlem af SFU, men jeg syntes, at SF bevægede sig for meget til højre, så i dag er jeg medlem af Enhedslisten. Det giver en del møder, da vi skal hjælpe med baggrundsstoffet til partiets medlemmer af kommunalbestyrelsen. Jeg bruger nok 3-5 timer på dette arbejde om ugen, hvor der er særligt fokus på økonomiudvalget og social- og familieudvalget.
Jeg stiller op i Nyborg til kommunalbestyrelsen til efteråret. I Enhedslisten har vi jo partilisteopstilling, hvor det personlige stemmetal ikke er afgørende for, om man bliver valgt. Jeg er placeret som nummer 3 på listen og kunne måske godt have kæmpet noget mere for at få en højere placering, men da jeg ikke er klar over, om jeg bliver boende i Nyborg, har jeg valgt at holde en lavere profil, fortæller Emil videre.

Aktiv i Stammeforeningen
Emil har valgt at engagere sig i arbejdet i Stammeforeningen. Efter henvendelse fra Ole Kring Tannert har han været med til at stifte Lokalafdelingen for Fyn og Trekantområdet. Han er sammen med Ole med til at sammensætte møderne i lokalafdelingen. Sideløbende er Emil også blevet en af foreningens ambassadører og er herved med til at hjælpe andre stammere. Et arbejde, som Emil finder meget væsentligt.

– Jeg har indvilget i at stille op til bestyrelsen ved generalforsamlingen den 22. april 2017, og det vil glæde mig, hvis jeg skulle blive valgt og hermed være med til at støtte og udvikle Stammeforeningen i Danmark. Hvor stammeundervisningen for voksne tidligere var placeret i regionerne, er ansvaret for al stammeundervisning i dag placeret i kommunerne. Det har haft betydning for Sprogets Hus i Odense, der nu er en kommunal institution, der også tilbyder undervisning til andre kommuner på Fyn.
Det er mit indtryk, at ændringen har medført en del nedskæringer, og det giver Stammeforeningen en større opgave, da det er væsentligt for os, at vi involverer os i det politiske liv, hvor stammebehandling og forskning kan blive klemt. Men det er også nødvendigt at udvikle foreningens indsats, lyder det fra Emil Fredeløkke.

Tekst og foto: Erling Jensen.