Sebastian Ladegaard, 24 år og medlem af bestyrelsen, var i år for første gang medarrangør ved Bornholmertræffet.

Af Erling Jensen og Hermann Christmann, redaktørteam Stammeforeningen.

Sebastian har svaret på følgende spørgsmål:

Du er i år medarrangør af Bornholmertræffet. Hvad får dig til at bruge en uge af din sommerferie på træffet?

Jeg har selv været deltager på bornholmertræffet og husker det som nogle af de bedste ferier, jeg nogensinde har været afsted på. Den oplevelse vil jeg meget gerne give til andre unge stammere.

Hvor mange gange har du været deltager på Bornholmertræffet?

Jeg har været deltager i alt fem gange. Det er det maksimale, at man får lov til, når man er med som 14 – 18-årig.

Hvordan blev du opmærksom på Bornholmertræffet?

Det gjorde jeg, fordi min mor fortalte mig om det. Jeg er ret sikker på, at min mor læste om træffet i det trykte blad, som stammeforeningen udsendte dengang.

Hvad oplever du er det gode ved træffet?

Bornholmertræffet er gennemtænkt fra ende til anden, og alle deltagere får en god oplevelse. Bettina Pedersen og Jens Kristensen har været arrangører af træffet gennem mange år, og det har været en stor fornøjelse at få lov til at hjælpe.

Sebastian har været medlem af Stammeforeningen i mange år. Han var kun 8 år, da han deltog i Thurøtræffet. Han fortæller, at han har en indre stemme, der stammer, og derfor ved han allerede, inden han åbner munden, om det bliver svært eller ej.

– Jeg begyndte til stammebehandling kort tid efter, at jeg begyndte at stamme. Jeg blev hentet af en minibus og kørt til gruppe-undervisning sammen med nogle andre unge fra Ballerup kommune, som stammer. Behandlingen gjorde ikke min stammen bedre på nogen måde, men den hjalp mig til at forstå, hvad den er, og hvad den ligesom gik ud på. Jeg blev undervist i forskellige typer af stammen, og i slutningen af forløbet kastede underviserne mig på gaden i Ballerup Centeret  hvor jeg med vilje skulle stamme på forskellige måder over for forskellige mennesker. Det var meget grænseoverskridende, fortæller Sebastian.

Sebastian Ladegaard er i gang med uddannelsen til folkeskolelærer. Han mangler kun at gøre sin bachelor færdig, og han ser frem til at komme i gang med undervisningen.

Sebastian i midten en af dagene, hvor der skulle padles i kajak.

Her billeder af bornholmertræffet 2017